Ga naar de inhoud
Home » Starten bij rijschool Dingemanse …

Starten bij rijschool Dingemanse …

De rijopleiding uitgelegd

Veel mensen vragen zich af waar nou toch al die rijlessen voor nodig zijn tegenwoordig.
Het is toch gewoon de bediening van de auto onder controle krijgen en dan wat bijzondere verrichtingen leren en je kan op examen... Toch?

Lessen zoals de hellingproef en straatje keren zijn onderderdelen die iedereen wel kent van de rijlessen die je gehad hebt.

Er is vandaag de dag alleen heel wat meer bijgekomen dan bijvoorbeeld 30 jaar geleden, zoals:

- Navigatie rijden (aandacht verdelen lijkt heel makkelijk, maar dat is het zeker niet voor een beginnend bestuurder)
- Zelf een veilige plaats zoeken voor je bijzondere verrichtingen
- Voor- en achteruit fileparkeren
- Voertuig kennis, bijvoorbeeld: onder de motorkap vloeistoffen kunnen aanwijzen en technische kennis hebben over de banden... Ga zo nog maar even door

Dan heb je ook nog het trainen van inzicht en het vlot op kunnen lossen van problemen. Dat zijn zaken die je niet zomaar 1, 2, 3 uit jezelf kan leren. Dit zijn minder tastbare elementen van de rijlessen. Om dit onder de knie te krijgen moet je vlieguren maken. Denk maar aan de manier waarop je hebt leren fietsen. Je begint op een pleintje, of op de stoep. Je begint niet in een drukke straat.

De één pikt dit sneller op dan de ander. Het is een proces waarin je leert een plan te maken, vooruit leert denken en een plan "B" leert maken, als je moet inspelen op een voorrangsfout van iemand anders.

Wat ook nog mee kan spelen, is de ervaring die je niet hebt meegekregen doordat je nog niet zo vaak in een auto hebt meegereden. Het kan ook zijn dat je altijd een makkelijke weg naar school hebt kunnen rijden, waardoor je minder te maken hebt gehad met voorrangsregels. Leerlingen die in Amsterdam, Den Haag of bijv Rotterdam opgroeien zijn deze drukte al veel meer gewend en kunnen deze problemen meestal sneller oplossen.

Hoe gaan wij te werk

De eerste les maak je kennis met het voertuig.
Denk hierbij aan het afstellen van je stoel voor de juiste zithouding en je handen op het stuur. Nee, niet meer om tien voor twee zoals we vroeger leerden. Onder andere omdat er meer knoppen op het stuurkolom te bedienen zijn. Ook leer je geen duimen te klemmen om het stuur, in verband met de airbag.

Je krijgt uitleg over wat je kan verwachten van een rijopleiding. Ook het volgen en bijhouden van de instructie vorderingen kaart wordt besproken. Deze instructie vorderingen kaart beschrijft hoe je samen de opleiding gaat doorlopen.

Je leert de juiste stuurmethode en bochten doorkijken.
Terwijl de leerling al deze nieuwe dingen tot zich neemt, ontdekt de instructeur hoe de leerling leert en wat de inzet van de leerling is. Elke leerling is namelijk anders.

Vaak vragen ouders aan hun zoon of dochter: En... waar ben je allemaal geweest?
Geen idee zegt de leerling dan... 😂
Er zijn zoveel nieuwe prikkels, dat moet even op het gemak binnen komen. De leerling heeft tijd nodig om de lessen en indrukken te verwerken.

Stap voor stap werk je samen naar een hoger niveau. Soms moet je hierbij ook even een stapje terug kunnen als het allemaal te veel gaat worden.

Kortom, een opleiding van gemiddeld 43 rijlessen van 50 min is tegenwoordig niks bijzonders.
Leerlingen die met minder op examen kunnen, lopen de opleiding wat gemakkelijker door. Deze zijn er zeker ook, maar een leerling is niet slecht als hij op die 43 of meer lessen zit.
Het is tenslotte een leermoment voor de rest van je leven. Deze moet veilig maar ook interessant en leerzaam en leuk zijn.

Wat is nou 43 rijlessen op 60 jaar autorijden. 😃💪🏼
Ben jij de volgende die instapt?!
Tot in één van onze lesauto’s!